Tips om met je kind over emoties te praten

Emoties

Met kinderen ga ik vaak aan de slag om ze meer te leren over emoties: welke emoties zijn er? waar komen ze vandaan? wat is het nut van emoties? waar voel je dat in je lijf? Als ouders hebben we niet altijd voldoende geleerd over emoties toen we zelf kind waren en is het dus voor ons al vaak lastig om met emoties om te gaan, laat staan dit te leren aan onze kinderen. In deze blog geef ik tips wat je als ouders thuis kunt doen om met je kind over emoties te praten.

Benoem je eigen emoties

Dit lijkt een open deur, maar ga maar eens na bij jezelf hoe vaak je dit doet? Als je boos bent, zeg je dan ook dat je boos bent? Als ouders is het belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Wil je dus dat je kind leert om zijn of haar eigen emoties te benoemen, begin dan door zelf het goede voorbeeld te geven.

Benoem de emoties die je denkt te zien bij je kind

Belangrijk hierbij is dat je controleert of je kind dit ook zo voelt. Soms denken we als ouders dat een kind verdrietig is, omdat er gehuild wordt, maar huilen kan ook komen uit frustratie of boosheid. Het is daarom verstandig om te benoemen wat je denkt dat het kind voelt, maar dit wel te controleren. Bijvoorbeeld: Ik zie dat je nu huilt, ben je soms verdrietig? Een alternatief is het benoemen vanuit je eigen gevoel, dus hoe zou jij je voelen in die situatie. Dus bijvoorbeeld: “Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld en verdrietig bent omdat je vandaag niet kunt afspreken met je beste vriendinnetje”. Je kind kan dan zelf reageren of dit klopt of niet. Hierdoor leren kinderen ook meerdere emoties te benoemen dan alleen boos, bang, verdrietig en blij. Ook blijheid benoemen is natuurlijk goed, want laten we ook vooral onze aandacht richten op dingen die goed gaan!

Voorlezen

Veel kinderen vinden het fijn om voorgelezen te worden. Ook aan de hand van boeken kunnen we aandacht besteden aan emoties. Praat na het lezen van het boek eens over wat je gelezen hebt samen. Wat gebeurde er allemaal, wie kwamen er in het verhaal voor en hoe zouden ze zich voelen in de situaties in het verhaal. Hierdoor praat je wel over emoties, maar gaat het niet over het kind zelf waardoor vaak makkelijker praat. Je kunt dan natuurlijk ook nog doorvragen of je kind die situatie zelf ook al eens heeft meegemaakt en hoe hij of zijn daar toen mee om is gegaan. Hier kun je ook nog tips vinden om met je kind in gesprek te gaan over een boek.

Handpoppen of poppenkast

Pak beiden een handpop en ga op deze manier praten over wat er die dag gebeurd is, bijvoorbeeld vlak voor het naar bed gaan. Op die manier hoeft het kind niet direct met jou te praten, wat soms erg confronterend kan zijn, maar via de pop kun je als ouders wel meer horen. Door dan ook via een pop terug te praten komt het alsnog bij het kind terecht maar is er meer afstand. Dit kan voor kinderen helpen om te praten, vooral als ze wat meer gesloten zijn. Ook een situatie naspelen met poppen door een verhaal of poppenkast ervan te maken werkt soms heel goed.

Als er meer hulp nodig is…

Als er toch meer hulp nodig is of er zijn nog vragen, neem dan contact met mij op via telefoon / email of het contactformulier op deze website. Ouders die bij mij op kennismakingsgesprek komen krijgen ook een emotiemeter mee om thuis op te hangen zodat het kind ook kan aanwijzen hoe het zich voelt, wat soms makkelijker is dan erover praten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *